בחלקו השני של המשדר האחרון, כנגד ארבעה בנים, עסקתי בסיפור ארבעת הבנים בהגדה מכיוונים שונים, וקינחתי בפרשנות של הרשב"ץ שכמוני קישר בינם לבין אותם ארבעה שנכנסו בפרדס. מפאת קוצר הזמן, לא יכולתי להרחיב יותר מדי בעניין הזה מעבר למה שנאמר במשדר, והיו לי כמה דברים להוסיף.

אז ככה, החלוקה שאני נתתי בארבעת הבנים היתה לפי ידע (השכלה, תורה, בגרות, וכיוב). שניים מהבנים רכשו ידע, והם מחולקים לפי מה שעשו עם הידע: החכם מנצל את הידע לטוב ולרכוש עוד ידע, והרשע מנצלו לרעה ואף מזלזל בו. השניים הנותרים טרם רכשו ידע והם מחולקים לגישתם לידע: התם מעוניין לרכוש ידע ושאינו יודע לשאול לא מעוניין (או אולי לא יודע שישנו ידע שעליו לרכוש).

במובן הזה אפשר למצוא קווים מקבילים שוב לסיפור הארבעה שנכנסו לפרדס, שגם הם מחולקים לשניים שנכנסו, ושניים ש"הציצו". והרשב"צ כאמור מפרש "לא יכול להשלימה". מה שכאמור מתכתב עם הפרשנות שלי לסיפור והיה יכול להיות מעניין להמשיך את ההשוואה הזו ולראות מה ניתן ללמוד ממנה. ובכלל היה מעניין להכנס עוד לפרשנות הזו, שמתייחסת לשני הטקסטים ונותנת בהם עוד סימנים, אבל מפאת קוצר המקום, שוב, נסיים פה.

2018-04-04 15:43:51